CELE 5 RĂNI

Modalitățile prin care poți recunoaște că este activată o rană sunt următoarele:

images (6)

RANA DE RESPINGERE

  • Cum te controlezi atunci când îți este teamă că vei fi respins, îți este teamă că vei respinge pe cineva sau atunci când te respingi tu însuți? Atunci când ești obsedat de ceva ce ai de făcut sau de spus și îți este frică sau de ceva ce a atins și a reactivat rana pe care o ai.
  • Când suferi de insomnie din cauza unei activități mentale prea încărcate.
  • Când fugi de o situație evitând locul în care te afli sau plecând în astral (ești ”cu capul în nori”).
  • Când negi o situație, nu vrei să o vezi în realitate. Poți face acest lucru pentru a te convinge că persoana sau situația aceea nu te-a deranjat, emoționat sau atins deloc. Acest gen de control este de obicei inconștient. Este bine să îi rugăm pe cei apropiați să ne ajute să descoperim momentele în care fugim negând realitatea.
  • Când negi veridicitatea unui compliment, crezând că, dacă acea persoană te cunoștea cu adevărat, nu ți-ar fi făcut niciodată acel compliment.
  • Când îți este rușine SĂ FII ceea ce ești și nu vrei să fii descoperit așa cum ești.
  • Când te închizi în tine, te abții să spui sau să faci ceva de teamă că celălalt nu te mai iubește, nu te mai apreciază.

Un lucru important cu privire la rana de respingere este că aceasta este întotdeauna activată de o frică la nivelul lui A FI și nu la nivelul lui A AVEA sau A FACE. De exemplu, dacă ai de vorbit sau de făcut ceva în fața unui public, este posibil să te pregătești exagerat de mult și să nu dormi deloc. Frica ta adevărată nu este aceea că nu vei face bine lucrurile, ci mai degrabă aceea că vei fi judecat ca fiind NUL, dacă nu faci prezentarea perfect, în funcție de așteptările celorlați și, mai aled conform propriilor tale așteptări, de obicei nerealiste.

Dacă faci parte din această categorie, este foarte posibil să te controlezi în ceea ce faci și în ceea ce spui, mai ales pentru a fi iubit și pentru a te simți acceptat așa cum ești, în loc să fii considerat bun de nimic.

 

RANA DE ABANDON

Cum se manifestă comportamentul controlat adoptat atunci când îți este teamă de abandon sau de a abandona pe cineva sau când te abandonezi pe tine însuți.

  • Când te prefaci că ești vesel, bucuros, fericit, pentru a-i face pe plac partenerului.
  • Când te supui nevoilor celorlalți, crezând că acest lucru te face fericit.
  • Când plângi pentru a primi atenția cuiva.
  • Când îți exprimi o cerere sau o nemulțumire pe ton plângăcios.
  • Când îi deranjezi mereu pe ceilalți pentru a primi atenție.
  • Când faci pe victima, adică atunci când îți atragi inconștient probleme.
  • Când povestești ceea ce ți se întâmplă într-un mod dramatic, exagerând.
  • Când profiți de o boală pentru a-i manipula pe ceilalți, pentru ca cineva să se ocupe de tine.
  • Când nu îți asculți nevoile, de teamă că celălalt crede că îl vei abandona.
  • Când începi ceva și renunți înainte de a-ți fi atins scopul acuzând pe nedrept pe cei care, în accepțiunea ta, ar fi trebuit să te susțină.
  • Când simți nevoia de a povesti tot ceea ce ți se întâmplă, la telefon sau direct cuiva.
  • Când te crezi incapabil de a face față la moartea cuiva drag.
  • Când suporți orice, de teamă că vei fi abandonat, de obicei de un partener sau de un copil.
  • Când nu te poți hotărî să închei o relație de teamă că vei rămâne singur, chiar dacă știi că va fi mai bine pentru tine.
  • Când ceri să fii ajutat, înainte de a verifica dacă poți face acel lucru tu însuți.
  • Când întrerupi pe cineva pentru a vorbi de propriile Tale probleme.
  • Când crezi că problemele tale sunt mult mai importante decât ale celorlalți.

 

 RANA DE UMILIRE

Dacă sufri de rana de umilire, acestea sunt comportamentele de control cele mai frecvente folosite, atunci când te temi că vei umili o altă persoană sau că vei fi umilit sau că te vei umili tu însuți:

  • Când lași pe cineva să te doboare fizic sau psihic, fără să spui nimic.
  • Când te obligi să oferi ajutor unei persoane aflate în dificultate, lăsând la o parte propriile tale nevoi.
  • Când te abții să spui orice lucru negativ despre o altă persoană.
  • Când îți controlezi pulsiunile fizice, crezând că dumnezeu vede totul.
  • Când te acuzi că ești murdar, nedemn.
  • Când te dezgustă propria ta persoană.
  • Când îi faci pe ceilalți să râdă pe seama ta, umilindu-te.
  • Când îi întorci celuilalt un compliment considerând că ești nedemn să îl primești și mai ales că, celălalt este mai demn, îl merită mai mult decât tine.
  • Când faci totul pentru a părea impecabil în ochii lui Dumnezeu.
  • Când crezi că trebuie să alini suferința celorlalți, a întregii umanități.
  • Când îi consideri pe ceilalți mai importanți decât tine, crezând că aceștia suferă mai mult.
  • Când te abții de la plăcerea fizică, de teamă că vei fi considerată o femeie ușoară, de exemplu.
  • Când nu îți realizezi o plăcere fizică, de teamă că vei fi considerat egoist.

 

RANA DE TRĂDARE

Rana de trădare este cea care te determină cel mai mult să vrei să îi controlezi pe ceilalți. Acestea sunt diferitele mijloace de control utilizate atunci când îți este teamă că vei fi trădat de către cineva sau că vei trăda tu pe cineva.

Să nu uiți că ceea ce le faci celorlalți, îți faci de fapt ție însuți. Putem suferi de trădare de fiecare dată când există o încălcare a încrederii, o minciună, o promisiune nerespectată, lașitate, o lipsă de responsabilitate. În plus, toate aceste forme de control, în acest caz, se manifestă în relația cu o persoană de sex opus.

  • Când vrei să ai ultimul cuvânt de spus.
  • Când minți.
  • Când îl întrerupi pe celălalt înainte ca acesta să termine ceea ce are de spus.
  • Când păstrezi ranchiuna și nu mai vrei să vorbești cu celălalt.
  • Când vorbești tare, ocupând tot spațiul când vorbești cu cineva.
  • Când nu ai încredere în celalalt, deoarece îți este teamă.
  • Când faci totul pentru a fi recunoscut ca o persoană specială, puternică, capabilă.
  • Când ai așteptări, fără să fi existat vreo înțelegere în prealabil.
  • Când îți pierzi răbdarea, deoarece celălalt nu se grăbește.
  • Când te enervezi pentru că lucrurile nu se desfășoară așa cum vrei tu.
  • Când insiști ca celălalt să fie de acord cu tine, să adere la ideile tale.
  • Când folosești o formă de seducție pentru a-ți atinge scopurile.
  • Când îl culpabilizezi pe celălalt pentru că tu ai uitat ceva sau ai făcut o greșeală.
  • Când îl supraveghezi pe celălalt pentru ca acesta să-și îndeplinească sarcinile așa cum vrei tu.
  • Când îi ceri ceva celuilalt și nu ai încredere în el, te îndoiești în sinea ta că acesta poate să facă acel lucru.
  • Când refuzi să îți iei un angajament față de celălalt.
  • Când nu îți asumi responsabilitatea, când vrei ca celălalt să își asume greșeala sau neglijența ta.
  • Când îl ridiculizezi pe celălalt încercând să îl schimbi.
  • Când refuzi sistematic sfaturile celorlalți.
  • Când cauți să îl intimidezi pe celălalt.
  • Când te îmbufnezi pentru a-ți atinge scopurile, pentru a obține ceea ce vrei.
  • Când țipi sau ameninți pe celălalt.
  • Când încerci să îți impui felul tău de a face lucrurile.
  • Când iei o decizie pentru celălalt, fără să îi ceri părerea.

 

RANA DE NEDREPTATE

Rana de nedreptate este trăită de către cei care sunt perfecționiști și care se acuză foarte ușor. Următoarele mijloace de control sunt folosite față de sine însuși și față de persoanele de același sex. Acestea sunt comportamentele pe care le ai atunci când îți este teamă că cineva va fi nedrept față de tine sau că tu vei fi nedrept (sau imperfect) față de cineva sau față de tine însuți:

  • Când nu îți respecți limitele și ceri prea mult de la tine.
  • Când te prefaci că totul este bine, deși nu este așa.
  • Când te justifici, deformând adeseori realitatea.
  • Când refuzi să primești ajutor, crezând că te vei descurca mai bine singur.
  • Când nu vrei să îți dezvălui sentimentele.
  • Când îți refulezi lacrimile și îți ascunzi plânsul.
  • Când îl judeci pe celălalt ca fiind prea sensibil.
  • Când îți interzici să iei un medicament sau să consulți un medic.
  • Când revizuiești de mai multe ori ceea ce ai făcut.
  • Când începi de mai multe ori acelați lucru.
  • Când îl întrerupi pe celălalt, considerând că ideile lui nu sunt corecte.
  • Când vrei ca ceilalți să îți spună că ceea ce faci tu este perfect.
  • Când vrei să ai o soluție rapidă, imediată, la o anumită problemă, înainte să ai timpul necesar de a o analiza sau de a găsi cauza acelei probleme.
  • Când îl judeci sau îl acuzi pe celălalt că a acționat nepotrivit.
  • Când vrei să ai dreptate, crezând că tu deții răspunsul corect.
  • Când devii furios, într-o situație pe care o consideri nejustificată.
  • Când te critici foarte sever, crezând că astfel lucrurile se vor ameliora.
  • Când te autodistrugi sau te autosubestimezi atunci când realizezi ceva.
  • Când nu vrei să primești nimic din partea celuilalt, de teamă că vei rămâne dator acelei persoane.
  • Când spui da, deși vrei să spui nu, de teamă să nu fii nedrept, insensibil.
  • Când te privezi de o plăcere, crezând că nu o meriți.
  • Când te forțezi să zâmbești sau să râzi.
  • Când nu vrei să te oprești din muncă, de teamă că vei fi considerat leneș.
  • Când îți dai dreptate, deși de fapt tu vrei altceva și nu îți asculți inima.
  • Când îți culpabilizezi pe celălalt că nu este responsabil.
  • Când te abții să îți arăți furia.
  • Când nu îți acorzi dreptul de a fi fericit, dacă cineva apropiat nu este fericit.

 

Sursa: Lise Bourbeau

 

Reclame